Super kandydat, ale nie pasuje.

Bycie rekruterem bywa fajne. Kiedy kończysz projekt, zatrudniasz właściwego człowieka, a później ten człowiek awansuje i rozwija się. Gorsze momenty to te, w których po drodze musisz paru osobom powiedzieć “nie”.

Zdarzyło mi się pracować dla firm, w których kandydaci bardzo chcieli znaleźć swoje miejsce. Nieraz ich przygotowanie do udziału w rekrutacji trwało latami, bo ogromnie im zależało na dostaniu tej pracy. Byli zdeterminowani, a ja bardzo mocno trzymałam za nich kciuki. Niestety, jak to bywa w przypadku tzw. pożądanych pracodawców, większość z kandydatów nie dostawała upragnionej oferty.

źródło: pinterest

Nie ważne, czy pracujesz dla firmy z topu rankingowego najlepszych pracodawców, dla organizacji pretendującej, czy dla małej, rodzinnej firmy. W czasie, kiedy coraz trudniej zapełnić wakaty, musisz dbać o kandydatów i o to, co wyniosą z kontaktu z tobą. To ważne, żeby z szacunkiem i uwagą podchodzić nie tylko do tych najlepiej dopasowanych. Dobrego pracodawcę rozpoznasz po tym, jak traktuje kandydatów, którzy zupełnie mu nie pasują.

źródło: LinkedInn

Gdybyście przejrzeli kilka artykułów o tym, co ludzi wkurza w szukaniu pracy, to na szczycie listy znaleźlibyście “i tak się nie odezwą”. Czy może być coś bardziej wkurzającego niż sytuacja, kiedy poświęcasz swój czas na przygotowanie CV, napisanie listu motywacyjnego, naskrobanie uprzejmego maila, wysyłasz to pełna nadziei i… cisza. Przyznaję, że jestem czepialska i wkurza mnie nawet, kiedy potwierdzenie zapoznania się z CV przychodzi z automatu, a dalej następuje krępujące milczenie.

źródło: buzzfeed.com

Wiem, jak jest – kiedy jesteś rekruterem w wielkiej organizacji i masz do ogarnięcia kilkadziesiąt projektów. Albo kiedy jesteś HR’em w firmie, w której zajmujesz się dosłownie wszystkim od rekrutacji po prowadzenie teczek pracowników. Wiem, nie ma czasu. Ale pomyśl, że napisanie tego maila z informacją zwrotną może znacząco ułatwić ci pracę. W świat nie pójdzie informacja, że “olewacie kandydatów”, a może nawet ktoś gdzieś wspomni, że jesteście w porządku, bo się kontaktujecie. Może któryś z niezatrudnionych kandydatów przekaże dalej wiadomość o rekrutacji i tak trafisz na kandydata-perełkę? Może uda ci się zaoszczędzić na materiałach promocyjnych przekonujących, że jesteście super, bo po kontakcie z wami kandydaci będą to wiedzieli?

źródło: pinterest

Co zrobić, żeby – nie nadwyrężając swojego kalendarza –  zadbać o najlepsze możliwe doświadczenie kandydatów w procesie rekrutacji?

Po pierwsze – przygotuj sobie drafty maili na różne okazje. Nie będziesz musiał/a pisać ich od nowa przy każdej okazji. Mail z podziękowaniem za aplikację, mail z zaproszeniem na rozmowę, mail z podziękowaniem za udział w spotkaniu, mail z odrzuceniem aplikacji. To absolutne minimum.

Po drugie – miej kilka wersji maila odrzucającego. Jeśli prowadzisz rekrutacje od jakiegoś czasu możesz określić, co najczęściej sprawia, że aplikacja zostaje odrzucona. Czy to brak doświadczenia, czy kwestia dostępności, znajomość języka obcego? Postaraj się, żeby w mailu była przynajmniej podstawowa informacja zwrotna.

Po trzecie – bądź gotowa/y na odpowiadanie na pytania. Tak, bywają kandydaci, którzy się obrażają i piszą mało miłe maile po odrzuceniu. Ale są też tacy, którzy ze szczerym zainteresowaniem pytają, co mogliby zrobić, żeby następnym razem mieć większą szansę. Odpowiedz. Może nawet zadzwoń, żeby porozmawiać i wyjaśnić wszystkie wątpliwości.

Po czwarte – kiedy kandydat był na spotkaniu i po nim podjęliście decyzje o niekontynuowaniu rozmów – poinformuj go możliwie szybko. Nie czekaj do końca rekrutacji, bo to marnowanie czasu kandydata i twojego. Za trzy tygodnie będziesz się przegrzebywać przez maila, żeby sobie przypomnieć, kogo jeszcze nie poinformowałaś/eś.

Po piąte – jak to z feedbackiem – pamiętaj, że udzielasz go w dobrej wierze. Niezależnie, czy widzisz kandydata w swojej firmie, czy nie. Daj informację zwrotną z intencją, żeby w przyszłości pozytywnie przeszedł rekrutację i dostał pracę, jakiej szuka. Może to nie będzie twój kolega z roboty, ale może cię zapamięta i  w przyszłości poleci znajomym? A może zostanie klientem twojej firmy, bo ma dobre doświadczenie?

źródło: Pinterest

13 Replies to “Super kandydat, ale nie pasuje.”

  1. Ooo, jak mnie denerwuje milczenie. Jesli jeszcze chodzi o ciszę po samym wysłaniu cv, to ok – tutaj nie mam zastrzeżeń. Ale kiedy już poświęcam czas na spotkanie rekrutacyjne (a wcześniej zazwyczaj jest rozmowa telefoniczna) i/lub wykonywanie miliona zadań rekrutacyjnych, a w odpowiedzi nie ma nawet głupiego maila w stylu „dziękujemy za poświęcony czas”, krew zalewa. No i pozostaje uraz do takich firm. A czasami jeden mail albo telefon może spowodować, że mimo ‚porażki’ dobrze się postrzega daną firmę. Szkoda, że tak wielu rekruterów o tym zapomina…

    1. święta prawda – czasem zapominamy, że kandydat, który nie przeszedł rekrutacji też może być ambasadorem marki. Albo opowie o fajnym doświadczeniu rekrutacyjnym, albo powie – nie aplikuj tam! Zwłaszcza jeżeli proces ma tyyyyyle etapów.

      Dziękuję za komentarz i oczywiście zapraszam 🙂

  2. Z perspektywy kandydata mogę powiedzieć, że nie każdy lubi otrzymywać wiadomość zwrotną po samym wysłaniu CV (bez zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną). Jeśli pracodawca nie odzywa się w przeciągu tygodnia lub dwóch, to najczęściej przyjmuję, że nie odezwie się już wcale. W międzyczasie aplikuję do innych firm. Wiadomość zwrotna o odrzuceniu aplikacji może być dla osób poszukujących pracy nieco dołująca, obniżająca samoocenę, może zdemotywować do dalszego aktywnego poszukiwania pracy. Dlatego moim zdaniem lepiej nie informować o odrzuceniu wszystkich kandydatów, jedynie tych, którzy dopytują o to w kolejnych mailach, telefonach. Oczywiście to tylko moja opinia, każdy kandydat ma inne oczekiwania względem rekruterów.
    Inaczej wygląda sytuacja w przypadku kiedy zostaliśmy już zaproszeni na rozmowę, po której pada słynne ”skontaktujemy się z Panią/Panem”. Niestety, osobiście doświadczyłam sytuacji, kiedy to rekruter podawał konkretny termin, a nawet i konkretne godziny, kiedy skontaktuje się ze mną, żeby powiadomić mnie o wynikach rekrutacji – bez względu na to, czy będzie to odpowiedź pozytywna czy negatywna. Jednak jakiegokolwiek kontaktu ze strony danych firm się jednak nie doczekałam. Takie traktowanie kandydatów jest przejawem skrajnego braku profesjonalizmu oraz szacunku dla drugiej osoby ze strony firmy. Skoro pracodawca zdecydował się już poświęcić czas na rozmowę z daną osobą, to czy tak trudno jest poświęcić dwie minuty na krótki telefon czy chociażby maila z informacją zwrotną zgodnie z obietnicą? Kandydatowi zaproszonemu na rozmowę kwalifikacyjną należy się choć odrobina szacunku i poważnego traktowania ze względu na to, że poświęcił czas i pieniądze na dojazd na spotkanie, zaprezentowanie własnej osoby. Oczywiście, trzeba liczyć się z możliwością zostania odrzuconym po takiej rozmowie, jednakże kultura osobista wymaga tego, że skoro się na coś umawiamy, to słowa dotrzymujemy. Taki niepoważny pracodawca na pewno nie zasługuje na polecenie go w przyszłości innym osobom poszukującym pracy.

    1. Monika – nic dodać, nic ująć. Opinie o informacji zwrotnej po CV są różne i to pewnie też zależy od firmy, do której się aplikuje. Są takie, które ogromną wagę przykładają do formalizmów i jeżeli dostaniesz odpowiedź odmowną możesz się dowiedzieć co poprawić w CV, żeby kolejnym razem zostać zaproszoną na rozmowę.
      Jeśli chodzi o informację po kontakcie z kandydatem – to absolutna konieczność. Mam nadzieję, że coraz więcej pracodawców będzie na to zwracać uwagę.
      Dziękuję za komentarz i zapraszam 🙂

  3. Zgadzam się z Moniką. Ostatnio sama doświadczyłam podobnej sytuacji. Pojawiłam się na rozmowie kwalifikacyjnej, która wg mojej (subiektywnej oczywiście) oceny przebiegła bardzo dobrze. Przy pożegnaniu poinformowano mnie, że w ciągu tygodnia otrzymam informację o podjętej przez pracodawcy decyzji. Telefonu się nie doczekałam. Oczywiście wiedziałam jaki będzie finał, postanowiłam jednak mimo wszystko skontaktować się z przedstawicielami firmy. Po 2 dniach (!) udało mi się dodzwonić. Dowiedziałam się, że podjęto decyzję o nieobsadzaniu nowego stanowiska ponieważ „koleżanka z biurka obok” poradzi sobie z nowymi obowiązkami. A Pani nie miała czasu oddzwonić bo jest na służbowym wyjeździe.

    Powyższą sytuację pozostawię bez komentarza, natomiast zawsze zastanawiam się dlaczego rekruterzy są tak krótkowzroczni. Kiedy ktoś z moich znajomych będzie szukał pracy, podwykonawcy, partnera biznesowego ja z pełnym przekonaniem odradzę współpracę z tą firmą. I nie dlatego, że obrażona tupię nóżką, ale mam podejrzenia, że tak samo jak nieprofesjonalnie zachowali się na płaszczyźnie rekrutacyjnej, podobnie mogą wywiązywać się z innych obowiązków. Zachowanie rekruterki to nie tylko kwestia braku szacunku wobec mojej osoby, ale i strzał w kolano dla biznesowej przyszłości całej firmy.

    1. Karolina, jest dokładnie tak, jak piszesz. Co więcej można się zacząć zastanawiać jak się pracuje w takiej firmie gdzie pracownik nie ma czasu na wykonanie swoich podstawowych obowiązków.

      To smutne tym bardziej, że często młode osoby zatrudniane na stanowisko rekrutera nie mają nawet szansy na profesjonalne szkolenie z tego jak należy się opiekować kandydatem (bo to że trzeba się opiekować jest raczej oczywiste).

      Życzę powodzenia na wszelkich innych rozmowach i szczęścia do fajnych rekruterów 🙂
      Dziękuję za komentarz

  4. Hi, I think your site might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantastic blog!

  5. There is noticeably a bunch to know about this. I think you made various nice points in features also.

  6. 妝前底霜,形成柔滑亮澤薄紗,締造柔滑細緻膚質,隱藏瑕疵。

  7. 紅石榴保濕噴霧 重水保濕噴霧 清肌保濕噴霧 瑕疵遮瑕膏 修容霜 護眼修飾霜 眼部遮瑕修護筆 亮白蓋斑霜 香茅SPF30 香茅蚊怕水 古銅暗影粉2號 胭脂輪廓修飾 點綴立體修容 奇幻腮紅 亮麗持久胭脂膏 深層修護滋養潤唇霜 保濕護唇膏

  8. 奇趣蘋果Free the Monster!NINA RICCI 小魔怪香水 – STYLE-TIPS.COM 喜歡古靈精怪的你,對於一些外貌非常獨特的香水,一定會忍不下手?Les Monst…

  9. 高效保濕霜能補水並緊實肌膚。適合一般性至乾性肌膚。

  10. The Legend of Aegean 徜徉於愛琴海的藍墨水 Marie Claire (HK) Edition 從來,愛琴海是神話的代表,歷史是以西元而始,古跡多的是, 要體驗和感受神話古跡的魅力,最舒服的一個方法就是乘坐郵輪, 遊覽如珍珠般漂亮的希臘小島。在愛琴海打一個大轉, 西元前的神話、古跡,跟蔚藍

Odpowiedz na „MonikaAnuluj pisanie odpowiedzi